tisdag 18 juni 2013

Nytt träningsprogram

Under våren har träningen varit lustfylld men långtifrån strukturerad och disciplinerad. Därför är det dags att påbörja ett nytt träningsprogram. Denna gång bygger jag ett program på 4 hörnstenar: Tung träning med få repetitioner, Högintensiv träning med mycket intervaller, Lågintensiv träning och rörlighetsträning.
Under de kommande veckorna ska jag skriva och beskriva hur mina tankar går kring programmet och hur jag lägger upp de olika passen.

Programmets första pass var ett tungt pass med få repetitioner. Det här passet syftar att använda mig av det anaeroba energisystemet kroppen har. Här kan ni läsa kort om den processen.
Eftersom det är mycket energi men under kort period så bygger passet på tunga vikter och få repetitioner. Övningarna ska utföras mellan 3 till 5 repetitioner. Passet varar i 40 minuter utan att räkna in uppvärmningen som i detta fallet blir viktigt då jag arbetar med tunga vikter. Alla övningar utfördes med kettlebells.

ÖVNINGAR
  1. Låsta press - En övning som Mike Mahler rekommenderar varmt. 24 kg i varje hand, där ligger gränsen för tillfället.
  2. Stående rodd med 1 hand - Typisk styrketräningsövning. Håll koll på hållningen och håll armbågen intill kroppen hela vägen. 40 kg kändes ok idag.
  3. Anyhows - En sån där älskar att hata övning. Bästa sättet att förklara övningen är genom att visa den.
  4. Turkish get up med pistolgrepp - Efter mitt brutna båtben på vänsterhand har jag förlorat både styrka och stabilitet i den . Denna övning ska råda bot på det.
  5. Hacksquats - Ett nödvändigt ont på framsida lår!
  6. Bicepscurls med EZ-stång och två hängande bells för stabilitetsträningen. En killer för biceps!

Inga kommentarer: