lördag 19 februari 2011

MAT MAT MAT


Fenomenal god sötpotatissoppa med kokosmjölk som jag åt idag. Är ni i Malmö så kolla in zoupa dupa på möllan. Nu får jag testa att göra den själv.

För ett tag sedan fick jag en fråga om kost. Vad ska man äta i samband med träning och vad anser jag om kosttillskott. Jag hör till de som tycker att man ska göra det enkelt och hålla sig så nära ursprunget som möjligt. Det allra viktigaste är att njuta av mat. Mat är någonting vi har i vardagen, flera gånger om dagen. Njutning borde vara ett krav. Som nummer två handlar det självklart om näring. Att lyckas njuta av mat och få nödvändig näring är en perfekt kombination. Hur får man i sig rätt näring? Det är variation och ett intresse för mat som löser det problemet. Det jag kan rekommendera är antioxidanter. Särskilt flavonoider. Dessa hittar ni i frukt och grönsaker. Försök att äta det i sin renaste form.

När det kommer till kosttillskott så har jag provat proteinpulver, Fettförbränningsdrinkar och multivitaminer av olika slag. Det enda som jag verkligen tycker har fungerat är preparat som mivitotal. Detta tar jag bara i samband med perioder av mycket träning. Då syftar jag på träning 6 dagar i veckan med hög intensitet och tung belastning. Tränar man hårt påfrestar man kroppen och försvagar immunförsvaret. Tillskott är just vad ordet syftar på. Något extra. Den lagade maten och sömnen är A och O för att hålla sig frisk och kunna träna hårt men också för att se och märka resultat.

Summan av kardemumman:
  1. Ät varierat. Våga variera din frukost exempelvis. Blanda mellan fruktsallad ena dagen för att äta gröt en andra dag och filmjölk med müsli en tredje dag. Ät inte samma pålägg vecka efter vecka, månad efter månad. Byt ut!Det samma gäller lunchen och middagar.

  2. Håll dig till ursprunget. Ät så lite processad mat som möjligt. Inga halvfärdiga rätter.

  3. Ska du träna hårt så ät lite extra kosttillskott med mycket antioxidanter för att undvika sjukdom. Ät inte året runt utan gör det under perioder bara.

  4. Sist och viktigast. Njut av mat! Ät den där extra pajbiten eller den där goda glassen. Istället för att hindra dig att äta så släng in två extra pass veckan efter du har ätit i överflöd. Det är viktigt att skapa en avslappnad och vänskaplig relation till mat. Du kommer att behöva handskas med mat resten av ditt liv.

Inga kommentarer: