söndag 10 juli 2011

LYFT TILLS DU BLÖDER OCH SEDAN LYFT LITE TILL

Ungefär så skulle man kunna sammanfatta söndagens kettlebellspass för Oscar. Hans händer slets sönder efter en massa härliga cleans med 12, 16, 20, 24 och 32 kg kettlebells. Han gav inte upp när händerna pajade. Han gick lugnt bort till första hjälpen-hörnan. Virade runt sporttejp och gick tillbaka för att fortsätta lyfta. Det kallar jag för beslutsamhet.

Det var bara Oscar, min kära och envisa mor samt jag på passet idag. Jag hade sedan några dagar planerat passet sedan jag börjat följa Mr Fedorenkos träningstips för sports kettlebells. Alltså träning inför tävlingsgrenar inom Kettlebells. Nedan ser ni en lite video av denna man när han lyfter en 60 kg kettlebell. (Jag har bara 28 kg kvar att kunna lyfta för att mäta mig med honom)



Jag valde att köra 1 minuts cleans/hand och vikt. Innan nästa vikt vilade vi 1 minut och när vi nådde toppen av kettlebellsberget började vi arbeta på samma sätt bakåt. Träningen gick ut på att få lika många repetitioner på vägen upp som på vägen ner. Något som fungerade med de lättare vikterna men som misslyckades helt med 32 kg.

När vi var klara med de 20 minuters av cleans gav vi oss på en hands Long cycle. Alltså en clean och en Jerk. Vi arbetade med lätta vikter och jobbade på hastighet och teknik i tre ronder. Vi arbetade 1 minut/hand och bytte hand tills vi var klara med 6 minuters av long cycles.

Vi var lika trötta som nöjda. Video kommer snart.

Inga kommentarer: