tisdag 31 maj 2011

BARFOTALÖPNING BORDE VARA LEKANDE LÄTT

Det är det inte har jag upptäckt. Vi födds barfota och som nakenfisar men inte fan blir vi bra på att hantera en naken kropp under våra levnadsår.

Idag började jag dagen med att hämta min cykel på stationen. Jag ställde den där igår och skapade möjligheten till lite löpträning genom att hämta den dagen efter. 2,5 km gick lätt snabbt och smidigt kl 7.30 på morgonen. Känslan av att man flyger fram har aldrig varit starkare än när jag springer med tunna skor utan stötdämpning i hälen (I grunden är det just det som är hela grejen med barfota-konceptet) Känslan av att ha klena vader och mesiga vrister har aldrig varit lika stor som nu heller. Framöver får det bli mer löpning med "de tunna" som jag kallar vivos senaste löparskor. Är ni intresserade av ett par så kika på fotkultur på Djäknegatan, mittemot forum. Även om ni inte har ambitionen att springa i skorna så är de übersköna att gå i.
Vad som också var intresant var tiderna. det tog mig 11,20 minuter att komma fram till cykeln och 9,58 att cykla hem. Alltså på 2,5 km vinner man 1,22 minuter att ta cykeln. Lämna bilen OCH cykeln hemm aoch spring uppmanar jag er till!

Till lunchen drog jag iväg mig till gymet och körde ett pass. Varje gång jag är på gymmet så slår det mig hur länge folk är där! Jag kommer in och lämnar och vissa personer är fortfarande där. Jag föredrar korta, intensiva pass ofta än långa, sega sällan.
jag tror att fler skulle uppskatta träning om man tränade mer intensiv, kortare tid, mer varierat och ofta. Den här stan skulle verkligen behöva ett gym inriktat på funktionell träning.

ÖVNINGARNA
Jag gav mig på fram och baksidor idag. 4 ronder non-stop.
  • 10 Hammercurls på maskin
  • 10 Tricepspress på maskin
  • 10 Sittande benspark
  • 10 Sittande bencurl
  • 10 Sittande drag för baksida axlar (Kan inte namnet på övningen)
  • 10 Hängande cirklande benlyft (Denna övning kallas tydligen för half Bubka's, efter stavhopparen Sergej Bubka)

Inga kommentarer: