onsdag 8 juni 2011

8,1



Jag är imponerad!
Jag körde ett löppass utan några som helst förväntningar eller mål idag. Ok, jag erkänner.Tanken på att springa milen på 40 blankt i mina barfotaskor finns alltid som drivkraft i bakhuvudet.(och jag inser det löjligt motsägelsefulla i ordet barfotaskor)

Hursomhelst så drog jag ut mot västra hamnen där båda tanterna hade tagit ett dopp. Jag möte upp dem vid den vridande överkroppen och fortsatte min barfotaskorslöpning (kolla in det ordet då!) genom stan på väg hem. Konditionen var där och så även rytmen. Däremot är mina vadmuskler och ligament inte vana vid att aktiveras på detta sätt. korta steg med höga knän och landning med trampdynan. man får en enorm spänst i rörelsen och man svävar fram men musklerna klagar och undrar vad jag håller på med. Som vanligt lyckas mitt psyke negligera sådana klagomål.

Väl hemma utanför porten stoppade jag klockan på 37,57. Nästan 40 minuter var min första tanke. Känns bra. Jag är nöjd. Min nyfikenhet fick mig att mäta rundan och till min förvåning så hade jag sprungit 8,1 km. Inte illa trampat. Jag kanske lyckas uppnå 40 blank på malmömilen den 18 juni. Vad tror ni?

Om ni undrar varför jag har en animerad Frankenstein i inlägget så kan jag avslöja att vi har en liknande gångstil för tillfället. Speciellt efter mina löprundor ;)

3 kommentarer:

Dunceor sa...

Det gäller och i lugn och ro öka på sträckan när man börjar köra barfotalöpning. Jag körde en hel del barfotalöpning tidigare men har nu gått över till nästan bara köra tunna tunna racer-skor och en del barfota (främst på sommaren).

Lycka till!

Marco Vega sa...

Japp, du har så rätt. det gäller att öka avståndet i långsam takt. det viktiga är att få löpning i skorna. se till att srpinga korta sträckor ganska ofta. en 3:a här och var.

tack för tipset!

Dunceor sa...

Ja, ett tips är att köra rundan i skor först och sedan springa hem om och byta till barfota eller "barfotaskor" och köra sista delen. Då är man redan uppvärmd och risken för skador känns mindre. Det jag mest hade problem med i början var plantar fasciitis vilket gjorde att jag fick en knöl på sidan av foten. Det löstes med en balansbräda och massvis med tåhävningar.