lördag 18 juni 2011

MALMÖMILEN AVKLARAD

Det var på håret att det började regna innan start. Jag bestämde mig för att stå vid 50-minutersgänget. Jag tänkte att det kommer att bli mkt stress och trampande på hälarna längre fram bland alla som vill vara i mål runt 40 minuter. Nu i efterhand borde jag ha valt trampandet på hälarna och stressen. Halva loppet var genom stan och det var otroligt svårt att passera folk. Inte förrän jag kom till Stortorget lyckades jag öka tempot till det tempot jag ville ha. Det var ungefär vid västra hamnen efter första vätskekontrollen som jag växlade upp ordentligt och jobbade med mina korta steg på trampdynorna. Kroppen kändes fräsch och nu var regnrisken över.

Sista gången jag kikade på klockan stod den på strax över 25 och då hade jag precis passerat 5 km strecket. På med upptempomusik i lurarna och då var det dags att öka takten. Jag lyckades passera flera löpare med "IF" - t-shirts (alltså idrottsförening) och en och annan "crossfitare". Det kändes riktigt skönt ;)

Jag lyckades komma in på 48:09 enligt min klocka. Få se vad arrangörerna ger mig för tid. Jag är missnöjd med tiden men inser att jag har en bit kvar innan jag kan springa milen på 40 med mina barfotaskor. Bästa tid på milen med barfotaskor i år är 44:58. Innan året är slut ska jag lyckas med 40 minuter.



Det bästa med loppet var spurten i slutet. Jäklar, vad mkt chilli jag hade i benen. Alltså det var ordentligt med sting i dem, för er som inte förstår mina ordspråk på utrikiska. En löpare passerade mig på spurten men släppte tempot efter 50 meter och jag kunde lätt svischa förbi.

Både vid start och vid målgång träffade jag Anders från fotkultur här i Malmö. Det var där jag köpte mina barfotaskor. Han lovade mig rabatt när jag köper nästa par hos dem och att han skulle komma och köra lite kettlebells hos oss. SWEET!


Nu har jag kollat resultatet från Malmömilens hemsida. Där står det 49:45. Ok då, 9 minuter och 45 sekunder att förbättra! Detta ska sk einnan halvmaran i Estocolmo!

3 kommentarer:

Jonas sa...

Åsas fot pajade lite så vi fick gå lite, men lyckades ändå komma i mål under 60. (mitt personliga rekord är 49 ca)
http://connect.garmin.com/activity/93342161

Dunceor sa...

Jag missade helt att loppet var annars hade jag nog försökt springa också. Mitt mål är även att ta mig under 40 i år (PB på ~43) men satsningen mot marathon är prioriterad.

Marco Vega sa...

Vilket marathon ska du ge dig på?