onsdag 5 oktober 2011

EN LÅNG LITEN LEK - PENTATHLON

Det för mig osökt att tänka på ordet pentabrud. Penta är tydligen 5 på grekiska. Namnet Pentathlon syftar på ett kettlebellspass med 5 övningar. Jag kan inte låta bli att undra hur ungdomshjärnor fick ett grekiskt ord att bli ett skällsord om man la till ordet brud efter. Jag misstänker att det inte har med fem att göra. Vet du var ordet pentabrud kommer ifrån får du mer än gärna berätta för mig.

Pentathlon är ett sjuhelvetes pretentiöst ord så framöver kommer jag att kalla det för 5-kamp.
Reglerna är som följer:
Utför varje övning i 6 minuter med hur många handbyten du vill. Vila 5 minuter mellan övningarna. Du kan välja vilken vikt du känner dig bekvämast med. Byt inför varje övning om du vill eller kör en och samma vikt igenom alla fem övningarna.
Siffrorna i parentes är det maximala antalet repetitioner du får göra i varje övning. Gör du fler bör du välja en tyngre kula
  • Clean (120)
  • Longcycle press (60) – Ingen hjälp av knän.
  • Jerk (120)
  • Half snatch (108) - Innebär att man tar ner kulan i hyllposition innan man swingar och snatchar den igen.
  • Push press (120) – Hälarna får inte lämna mattan.
Se till att räkna antal repetitioner eller be någon räkna åt dig. När du är färdig med alla 5 övningar och räknat ihop alla dina repetitioner multiplicerar du med siffran som står bredvid kettlebellsvikten du ser nedan. Om du har haft olika vikter vid olika övningar multiplicerar du för varje övning och räknar slutsumman.

En gång i veckan fram till jul ska jag ge mig på en femkamp. Vi får se hur väl jag lyckas.
  • 8kg – x 1.0
  • 12kg – x 1.5
  • 16kg – x 2.0
  • 20kg – x 2.5
  • 24kg – x 3.0
  • 28kg – x 3.5
  • 32kg – x 4.0


Inga kommentarer: