söndag 25 mars 2012

Mjölk ger dig starka ben men ett försvagat immunförsvar?

Det känns bra att skriva att VILJAN tar tid ifrån bloggandet. Speciellt när ordet Viljan syftar på Viljan träningsklubb. Nu är jag iallafall tillbaka till bloggvärlden med ett litet experiment. Denna gång bygger det på kosten istället för träning och den börjar imorgon måndag.

Våren är här och med det kommer pollensäsongen igång. Nysningar, kliande i ögonen, svårt att andas och en massa trötthet. Jag är lite less på mediciner och piller sen sjukdomsperioden i barndomen så jag började söka information på nätet och hittade flera artiklar som pekade på att minskning och i vissa fall, uteslutning av mejeriprodukter kan påverka immunförsvaret och göra det mindre överkänslig mot pollen. Min omedelbara tanke var att prova detta. April blir den mejerilösa månaden. I mitt letande av sätt att hantera pollenallergin upptäckte jag att mitt immunförsvar är lite av en dramaqueen som överreagerar när den känner av pollen i luften. Den blir redo för att fightas men det finns inga farliga inkräktare.

För att förklara detta kemiskt och fysiologiskt. Mejeriprodukter kan innehålla Arakidonsyra som är en fleromättad fettsyra med 20 kolatomer. Den bryts ner till andra ämnen såsom Leukotriener som startar en inflammatorisk process i kroppen och kan göra det svårt att släppa igenom luft och startar slembildande processer i kroppen.
Mejeriprodukter innehåller också Kasein som är fosforhaltiga proteiner som är huvudbeståndsdel i mjölkprotein och som har förmåga att binda kalcium.

Om man tillsätter enzymet kymosin, som finns i löpe, får man kaseinet att koagulera och fällas ut som parakasein (egentligen kalciumparakaseinat) och bilda ost. Kasein som kommer ifrån surgjord skummjölk används i vissa livsmedel samt även som bindemedel i bland annat färger och lim. Det finns studier som också visar att Kasein i för höga doser kan inte bara föesvara immunförsvaret utan även öka risken för cancer.

Så med alla dessa saker sagda så betyder det att jag redan nu anpassar min kost efter detta. Kikar på varje etikett innan jag köper något och undviker mejeriprodukter eller mat som innehåller skummjölk. Det lämnar mig med "back to basics" råvaror. Nästan inga halvfabrikat är fria från skummjölk idag. Visste ni att färdiga popcorn kan innehålla spår av mjölk. Av vilken anledning? Poppar jag mina popcorn själv ger jag fan i mjölk!

När jag ändå utesluter mejeriprodukter låter jag spannmålsprodukter hamnar utanför min tallrik under kommande 4 veckor

Följ mitt experiment via bloggen där jag synar produkter, mående, energi och hälsan varje dag.

När vi ändå pratar kost så rekommenderar jag starkt att ni kikar på dokumentären Food Inc




Inga kommentarer: