tisdag 21 augusti 2012

Träningspass med flera

Igår lyckades jag få min bror att köra ett pass utomhus tillsammans med mig.
Det var hårt. 3 ronder av ett tufft pass inriktat på explosiv styrka.
Passet började med lite uppvärmning och sedan släppte jag loss helvetet för lillbrorsan:
10 dips
10 slams med sandboll + burpie
10 pull-ups
10 Bulgarian bag snurr/håll
10 explosiva armhävningar med klapp
10 bensänkningar på lutad bänk

1 minuts vila mellan ronderna och mycket flås. Tanken är att träningen ska få brorsan i toppform inför eventuella boxningsmatcher.
Nedan ser ni en underbar övning för rörligheten i axlarna, greppstyrka, stabiliteten i bålen och flåset


TISDAG
Idag är det tisdag och då har jag och Jerry en stående träningsdejt. Lite kallare morgon men alltid lika flåsigt.
Vi värmde upp med följande omgång:

20 reps av 3st snabba, explosiva sidohopp över hinder + burpie
5 st sprint ca 40 m
20 st omvända rodd med kroppen som belastning
20 st hoppande benböj med 12 kgs bulgarian bag över axlarna
20 st brazilian twists

När vi var riktigt andfådda körde vi i stationer. När den ene sprintade 5 längder
jobbade den andre med 5 repetitioner av omvända rodd, brazilian twists och hoppande benböj tills avlösningen kom. Det var kort och jäkligt intensivt.
Just nu jobbar jag mycket med explosivitetsövningar i mina pass.
Ett inlägg om explosivitet kommer snart men jag kan redan nu varmt rekommendera att hoppa över ett hinder och snabbt göra en burpie. Det tar musten ur ben och hjärtat. På rörelselekplatsen hittar ni följande hinder:


Inga kommentarer: