fredag 12 oktober 2012

Fedor did it!

Jag har hamnat i den typiska träningssvackan som, i mitt huvud, uttrycker den sig som att en förkylning är på gång, tiden räcker inte till, det regnar, det är kallt och att vila är viktigt. Känner ni igen ursäkterna och förklaringarna i huvudet? Innerst inne vet jag att det är en massa bullshit. Latsidan i mig vill slippa gå upp tidigt och svettas. Den orkar inte känna mjölksyran i musklerna och tycker att flås är helt onödigt.

Vad gör man när hjärnan inte vill och kroppen allierar sig med hjärnan? Det finns två sätt jag använder mig av för att ta mig ur en sådan svacka. Det ena är att börja locka hjärnan med tanken på träning och hur roligt det är. Det kan handla om att kolla på youtube. Gå tillbaka till övningar, träningspass eller sporter som är för mig, fyllda av lustkänslor. Saker som min hjärna vet är roliga och givande. Både under tiden jag gör dem och känslan efteråt.

Det andra sättet att ta sig ur svackan är att helt enkelt låta kroppen göra som jag säger. Nästan en penalistisk attityd gentemot kroppen. Samma scen som ofta utspelar sig mellan föräldrar och barn. Ni vet när barnet vägrar ge sig och föräldern har varken energi, pedagogiska verktyg eller tålamod nog att vända situationen och säger: " Jag är din förälder och äldre än dig och jag vet att detta är bra för dig, punkt!". Samma sak säger jag till kroppen och hjärnans lata sida. Det är då jag upptäcker mig själv vara lite småsur, trotsig och oengagerad när jag värmer upp och försöka komma på något bra sätt att komma undan. Känner ni igen er? Här handlar det inte om att sätta upp stora mål som att börja köra dubbla pass om dagen eller satsa på en halvmara. Det handlar om att ta sig igenom ett pass åt gången och efteråt ge sig själv en klapp för att man lyckades genomföra hela passet. Inga tankar på vad jag ska göra nästa dag. Därefter är det viktigt med belöningen. När belönade du dig själv när du gjorde något som var motigt och jobbigt? Det är DÅ vi behöver belöna oss. Det kan handla om att ta en extra 20 minuter på lunchen och promenera tillbaka till jobbet. Det kan även handla om att köpa den där vinterjackan du har sett men som du velar kring. Det kan också handla om att se en bra film eller lyssna på en skiva som du inte lyssnat på länge. Oavsett vad du gör så går det ut på att säga till dig själv: "Bra jobbat!"
Då undrar ni säkert vad som fick mig att få ändan ur vagnen denna gång? Jo, det var Fedor (uttalas Fjedor) En MMA-legend som kör sitt eget race och som outtröttligt ångar på med träning. Nedan kan ni se en kort dokumentär om denna man.



Så nästa gång du har lust och driv i träningen, påminn dig själv om vad som ger dig det så när sinnet blir tungt och kroppen lat kan du ta fram ditt eget facit.

Inga kommentarer: